Xavier Alarcon i Campdepadrós
Alguns em preguntareu què té a veure la gimnàsia amb la magnèsia, o el que és el mateix, què té a veure el folklore dels “Tres Tombs” amb l’atur i la crisi laboral, i jo us diré que, ara mateix res, però antigament tenia molt a veure. M’explicaré.
Els “Tres Tombs” era una festa molt arrelada en el calendari festiu català, i s’havien fundat multitud de Germandats per a la seva celebració.
L’objectiu era organitzar les comitives de persones que portaven els seus animals de càrrega perquè el sacerdot de l’indret pogués beneir les bèsties i demanar a Déu per la seva salut.
Quan nosaltres érem petits, vam arribar a conèixer uns Tres Tombs una mica decadents, mostra d’un passat rural i agrícola més o menys gloriós, en el qual encara es veien bastants animals de càrrega, però que començaven a ser escadussers.
Els “Tres Tombs” d’ara, especialment els de les ciutats, no són més que una corrua burgesa de pares de família que acudeixen amb els seus nens a beneir la gàbia del hàmster, el chiguagua amb el llacet, la gata repentinada o el periquito de l’Espanyol. Tot això davant l’atònita mirada d’un sacerdot que beneeix qualsevol bèstia que se li presenti per davant, sense saber ni tan sols per què ho fa. Un espectacle que horroritzaria als que van instituir la festivitat, i que, en una certa manera, va en contra del seu sentit original.
Anem a pams, començant per parlar de sant Antoni Abat. Era un sant nascut a cavall del segle III i IV d.C. a l’Egipte de l’època romana. Personatge ric i amb influència, va renunciar a tot i es va fer ermità, sent considerat per això com el “pare de monjos i anacoretes”.
Ell va viure les persecucions anticristianes de Dioclecià, donant consol i suport a tot el que se li acostava; amb la seva fe va enfortir la fe de molts, en un moment molt delicat per al cristianisme.
La seva relació
amb els animals no queda del tot clara, ja que abunden moltíssimes llegendes
que no tenen res a veure amb la realitat. Se’l representa amb un porquet al
costat perquè el porc simbolitzava allò bestial i allò impur, donant a entendre
que Antoni va poder sotmetre les passions que tant el varen turmentar en la
seva vida. Sant Antoni era advocat contra els herpes i les erupcions cutànies (anomenades
a vegades “foc de sant Antoni”), precisament per això, per la seva lluita
contra les temptacions.
A l’edat mitjana es varen fundar ordes religiosos sota el seu nom i ampara, bàsicament els Antonians i els Hospitalaris, dedicats a guarir aquest tipus de malalties infeccioses. A Barcelona els Antonians van fundar un convent al segle XV a la ronda de Sant Antoni. A França se sap que criaven porcs per poder, amb la seva venda, mantenir-se i ajudar als necessitats.
La qüestió és que, segurament, Antoni no va veure mai un porc al seu costat, però en la ment popular dels devots va quedar gravat el simpàtic porquet juganer al seu costat. L’edat mitjana el va consagrar com a un dels patrons dels animals, juntament amb sant Francesc d’Assís. Encara que, per ser exactes, sant Antoni és patró dels animals de treball, és a dir d’aquells animals que eren necessaris perquè l’ésser humà pogués treballar i guanyar el sou per a la seva família. Hem de veure en aquest dia una espècie de precursor cristià del dia del treball, versió animalesca.
És curiós repassar el bendicional d’animals del Ritual Romà, perquè ens dóna algunes pistes del sentit de la nostra festa. La pregària final diu així: Oh, Déu, autor i donador de tots els béns, que heu fet que també els animals serveixin d’ajuda a l’home en les seves necessitats i en el seu treball, us demanem per intercessió de sant Antoni, que utilitzem degudament aquests éssers, necessaris per a la nostra subsistència. Per Jesucrist, Senyor nostre. Amén.
Això és important per a trobar el sentit profund a la festa de sant Antoni Abat. No és una festa de la naturalesa, no és una festa de la Mare Terra, on totes les criatures ens unim en una fraternitat natural. No beneïm el caniche o el lloro perquè visqui molts anys; aquesta idea, a part d’anticristiana, és una carrincloneria.
Sant Antoni Abat no és la festa de les mascotes. El que demanem a Déu amb la benedicció dels animals és que tingui a bé concedir-nos una ajuda en el nostre treball, en la nostra existència, per a poder tenir una qualitat de vida millor, i així poder continuar donant-li gràcies i poder treballar pel seu regne d’amor i pau.
Avui dia ja
gairebé no necessitem animals per treballar. Això va quedar com una relíquia
del passat, però és important recordar que no ens valem només de les nostres
capacitats per poder treballar amb èxit. Necessitem d’infraestructures, de
transports públics, de carreteres i ponts per recórrer la naturalesa sense perill.
Necessitem camions per carregar el menjar i transportar-lo, i tractors per conrear
la terra. I en canvi aquests instruments no tenen lloc en el bendicional i molt
menys una festa en el calendari. Ara, amb la pandèmia, hem tornat a ser
conscients que la llibertat no és suficient per anar on es vulgui, també
necessitem d’alguna cosa que ens porti, i aquesta cosa té unes despeses i
necessita un manteniment. La benzina és cara… això ho sabem tots, i quan tenim
un accident de cotxe i l’assegurança no arriba, o no passem la ITV, ens és un
trauma econòmic i a vegades familiar. Si entenem això entendrem perquè els
nostres avantpassats demanaven a Déu per la bona salut dels animals. No ho
feien per “batejar” el cobaia o el buldog francès, sinó per poder garantir la
seva supervivència com a família.
Feliç dia de sant Antoni Abat!, que més que patró dels animals, és patró dels recursos laborals amb vida pròpia (i alguna puça).
Comentarios
Publicar un comentario